Encore une Borne de recharge
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Encore une Borne de recharge
J'ai trouvé cette super borne de recharge http://www.conrad.fr/ce/fr/product/551656/Station-de-charge-domicile-TYP2-11-kW 11K tri pour 999boule.
Je pense qu'elle conviendra à mon besoins en plus du câble occasionnelle !!!!
Je pense qu'elle conviendra à mon besoins en plus du câble occasionnelle !!!!
yvanxxx- Messages : 61
Date d'inscription : 23/07/2012
Re: Encore une Borne de recharge
ATTENTION? LA PRISE N'EST PAS LA BONNE
pg2a2b- Messages : 168
Date d'inscription : 19/05/2012
Age : 56
Localisation : AJACCIO
Re: Encore une Borne de recharge
pg2a2b a écrit:ATTENTION? LA PRISE N'EST PAS LA BONNE
Pourtant c'est du type 2 en mode 3 !!!! quesque qui est faux ???
yvanxxx- Messages : 61
Date d'inscription : 23/07/2012
Re: Encore une Borne de recharge
yvanxxx a écrit:pg2a2b a écrit:ATTENTION? LA PRISE N'EST PAS LA BONNE
Pourtant c'est du type 2 en mode 3 !!!! quesque qui est faux ???
La borne murale est avec une prise de type Mennekes, ce qui fait que ton câble fourni par Renault ne correspondra pas il est de type 2 vers type 3 (celui-là est pour Fluence)
or ce sera un type 2 vers type 2 qu'il faut avec cette borne, ce genre là
Marsu Pilami- Messages : 751
Date d'inscription : 09/04/2012
Localisation : somewhere in France
Re: Encore une Borne de recharge
Marsu Pilami a écrit:yvanxxx a écrit:pg2a2b a écrit:ATTENTION? LA PRISE N'EST PAS LA BONNE
Pourtant c'est du type 2 en mode 3 !!!! quesque qui est faux ???
La borne murale est avec une prise de type Mennekes, ce qui fait que ton câble fourni par Renault ne correspondra pas il est de type 2 vers type 3 (celui-là est pour Fluence)
or ce sera un type 2 vers type 2 qu'il faut avec cette borne, ce genre là
Donc si j'ai bien compris, renault fourni un cable type 2 à type3 ?? est-ce qu'on est sur de cela ?? sinon je vais essayer de trouve ce câble, Si vous avez une idée de ou je peux le trouver, je suis preneur !!!
yvanxxx- Messages : 61
Date d'inscription : 23/07/2012
Re: Encore une Borne de recharge
Oui, Renault fourni le câble de charge permettant de relier à la Borne qu'il préconise comme étant la meilleure solution de charge pour les particulier (donc borne type 3 genre Schneider ou Legrand...)
Pour les autres types de câbles, ça semble galère à trouver tout fait, j'ai eu le commercial Mennekes de l'ouest de la France et il ne peux, par exemple, pas fournir le câble ZOE vers prise 10A car fabrication verrouillée et réservée à Renault. Pour les autres types de câbles en cherchant bien on trouve pas mal de sites anglais qui sont souvent orienté Tesla mais qui auront peut-être des adresses, mais je n'ai pas poussé si loin mon investigation.
Bon courage !
Pour les autres types de câbles, ça semble galère à trouver tout fait, j'ai eu le commercial Mennekes de l'ouest de la France et il ne peux, par exemple, pas fournir le câble ZOE vers prise 10A car fabrication verrouillée et réservée à Renault. Pour les autres types de câbles en cherchant bien on trouve pas mal de sites anglais qui sont souvent orienté Tesla mais qui auront peut-être des adresses, mais je n'ai pas poussé si loin mon investigation.
Bon courage !
Marsu Pilami- Messages : 751
Date d'inscription : 09/04/2012
Localisation : somewhere in France
About connectors
A little bit of confusion here.
There are 3 types of connector:
Type 1 (Yazaky) is the Japanese/USA standard. It's 1-phase 230Vac 30A = 6.9kW (level-2 up to 240Vac 80A = 19.2kW in USA). Is the one with the pushbutton on the top. All Kangoo and Fluence sold until now have this connector on the car. With Kangoo or Fluence you get a Type-2 to Type-1 charging cable.
Type 2 (Mennekes) will be used in all cars sold for European market, starting from Zoe, and in all european Mode-3 charging station (also called wall-box), excluding Italy and France. Can manage 1-phase 230Vac up to 70A = 16.1kW or 3-phase 400Vac up to 63A (43.5kW). There is a female connector on the charging station and a male connector on the car (exception: Smart ED has a female Type-2 connector). With the Zoe you get a Type-2-male to Type-2-female cable.
Type 3 (Scame) will be used only on Italian and French charging station, can manage 1-phase or 3-phase 32A (21.8kW). The charging box provider will provide also the Type-3 to Type-2 charging cable. Because this connector cannot handle more than 32A, high power charging station (>22kW) for Italy and France will have charging cable directly connected to charging station, ending with a female Type-2 connector.
Mode 2 charging cable and Mode 3 charging stations use standard 230Vac 1-phase or 400Vac 3-phase, they use the battery charger that is inside the car (43.5kW Chamaleon in Zoe).
Mode 4 charging mode use a different connector (the most common is Japanese ChaDEMO) that carries DC voltage. The charger is into the charging station (that is very expensive). This mode can manage up to 400Vdc 400A (160kW). Nissan Leaf and Mitsubishi Miev (= Peugeot Ion = Citroen C0) have this connector for fast charge, AND a type 1 connector for slow charge.
There are 3 types of connector:
Type 1 (Yazaky) is the Japanese/USA standard. It's 1-phase 230Vac 30A = 6.9kW (level-2 up to 240Vac 80A = 19.2kW in USA). Is the one with the pushbutton on the top. All Kangoo and Fluence sold until now have this connector on the car. With Kangoo or Fluence you get a Type-2 to Type-1 charging cable.
Type 2 (Mennekes) will be used in all cars sold for European market, starting from Zoe, and in all european Mode-3 charging station (also called wall-box), excluding Italy and France. Can manage 1-phase 230Vac up to 70A = 16.1kW or 3-phase 400Vac up to 63A (43.5kW). There is a female connector on the charging station and a male connector on the car (exception: Smart ED has a female Type-2 connector). With the Zoe you get a Type-2-male to Type-2-female cable.
Type 3 (Scame) will be used only on Italian and French charging station, can manage 1-phase or 3-phase 32A (21.8kW). The charging box provider will provide also the Type-3 to Type-2 charging cable. Because this connector cannot handle more than 32A, high power charging station (>22kW) for Italy and France will have charging cable directly connected to charging station, ending with a female Type-2 connector.
Mode 2 charging cable and Mode 3 charging stations use standard 230Vac 1-phase or 400Vac 3-phase, they use the battery charger that is inside the car (43.5kW Chamaleon in Zoe).
Mode 4 charging mode use a different connector (the most common is Japanese ChaDEMO) that carries DC voltage. The charger is into the charging station (that is very expensive). This mode can manage up to 400Vdc 400A (160kW). Nissan Leaf and Mitsubishi Miev (= Peugeot Ion = Citroen C0) have this connector for fast charge, AND a type 1 connector for slow charge.
Davide R- Invité
Maximum power
The spiralized cable in the picture above is a Type-2 male to Type-2 male, it's an obsolete cable useful only for Smart ED, the cable provided with Zoe will have Type-2 male on the charging box side and a Type-2 female on the Zoe's side.
Note: On the market you'll find many cables like this, because the first version of standard required Type-2 female connector also on the car. But the standard changed, and this cable is now obsolete.
The charging box signalled above has a Type-2 female on it, so it's suitable for Zoe with the standard Zoe's cable.
Anyway, the maximum charging power depends on your energy contract:
1-phase 230Vac 16A: 3.7kW
1-phase 230Vac 32A: 7.4kW
1-phase 230Vac 63A: 14.5kW
3-phase 400Vac 16A: 11kW
3-phase 400Vac 32A: 22kW
3-phase 400Vac 63A: 43.5kW
These charging rates are possible only on Zoe that has Chamaleon charger; Kangoo and Fluence (that have Type-1 connector) can manage much less recharge power (I don't know if 3.7 or 7.4kW).
Note: On the market you'll find many cables like this, because the first version of standard required Type-2 female connector also on the car. But the standard changed, and this cable is now obsolete.
The charging box signalled above has a Type-2 female on it, so it's suitable for Zoe with the standard Zoe's cable.
Anyway, the maximum charging power depends on your energy contract:
1-phase 230Vac 16A: 3.7kW
1-phase 230Vac 32A: 7.4kW
1-phase 230Vac 63A: 14.5kW
3-phase 400Vac 16A: 11kW
3-phase 400Vac 32A: 22kW
3-phase 400Vac 63A: 43.5kW
These charging rates are possible only on Zoe that has Chamaleon charger; Kangoo and Fluence (that have Type-1 connector) can manage much less recharge power (I don't know if 3.7 or 7.4kW).
Davide R- Invité
Re: Encore une Borne de recharge
Davide R a écrit:
The charging box signalled above has a Type-2 female on it, so it's suitable for Zoe with the standard Zoe's cable.
The EV-Link that is about to support the "ZE-Ready" from Renault is a Type 3 plug not a type 2 Mennekes !
https://renault-zoe.forumpro.fr/t11p90-la-recharge
So the cable provided by Renault with the ZOE is a Type 3 to type 2 Mennekes
A type 2 Mennekes to type 2 Mennekes cable do not work with Schneider or Legrand wallbox .
Marsu Pilami- Messages : 751
Date d'inscription : 09/04/2012
Localisation : somewhere in France
Re: Encore une Borne de recharge
Marsu Pilami a écrit:Davide R a écrit:
The charging box signalled above has a Type-2 female on it, so it's suitable for Zoe with the standard Zoe's cable.
The EV-Link that is about to support the "ZE-Ready" from Renault is a Type 3 plug not a type 2 Mennekes !
https://renault-zoe.forumpro.fr/t11p90-la-recharge
So the cable provided by Renault with the ZOE is a Type 3 to type 2 Mennekes
A type 2 Mennekes to type 2 Mennekes cable do not work with Schneider or Legrand wallbox .
Whouaou marsu tu parles même anglais ! dingue
Si je te demande un truc en portugais tu pourrais me répondre ?
Re: Encore une Borne de recharge
Non, mes « talents » s’arrêtent là, et suis plus à l’aise en écrit qu’à le parler, je cherche trop mes mots.
Marsu Pilami- Messages : 751
Date d'inscription : 09/04/2012
Localisation : somewhere in France
About recharging cable
Correct only for Italy and France.The EV-Link that is about to support the "ZE-Ready" from Renault is a Type 3 plug not a type 2 Mennekes !
https://renault-zoe.forumpro.fr/t11p90-la-recharge
I have different information. I contacted 1 month ago the responsible for Zoe marketing in Italy, he said me that Renault will provide Zoe with Type-2 male to Type-2 female charging cable included in the price (he didn't specify if it's 1-phase or 3-phase, 16, 32 or 63A version. I'm waiting for this info)So the cable provided by Renault with the ZOE is a Type 3 to type 2 Mennekes
Correct. That man said me that Schneider or Legrand will provide the Type-3 to Type-2 charging cable together with their wall box.A type 2 Mennekes to type 2 Mennekes cable do not work with Schneider or Legrand wallbox
I hope this info to be true because I'm designing an intelligent charging box with Type-2 connector, (I don't want to buy Schneider wall-box), so I need Type-2 to Type-2 cable.
Additional info: the real recharge power is the minimum between:
- Available power in the charging station
- Connector limit: 7.6kW for Type-1, 43.5kW for Type-2, 22kW for Type-3
- Battery charger limit: 43.5kW for Zoe, 3.8kW or 7.6kW for all other cars excluding Tesla
- Cable limit: it can be 1-phase or 3-phase (only for Type-2 and Type-3 connectors) and the power copper size can change between 2.5mm2 (16A) and 16mm2 (63A). For this reason the recharging cables are resistor-coded to communicate to the car the maximum drainable power, to avoid burning the cable.
Davide R- Invité
Re: Encore une Borne de recharge
attention cette borne est en 400v tri 16A...il faut donc le triphasé à la maison :-)elle existe aussi au même prix en mono 16A et en tri 32A....
le cable fourni avec zoe se limite au 22kW car c'est la limite du type 3 (et le type 3 est la norme (NFC 15-100) coté infrastructure en France à cause de l'obturateur), si on veut plus, le câble doit être scellé dans la borne comme Chademo...
par contre peut-être que sigmatec vend des câbles T2->T2 pour le 22 kW...je pose la question....
le cable fourni avec zoe se limite au 22kW car c'est la limite du type 3 (et le type 3 est la norme (NFC 15-100) coté infrastructure en France à cause de l'obturateur), si on veut plus, le câble doit être scellé dans la borne comme Chademo...
par contre peut-être que sigmatec vend des câbles T2->T2 pour le 22 kW...je pose la question....
schouf26- Messages : 377
Date d'inscription : 06/08/2012
Localisation : Drome
Re: Encore une Borne de recharge
Marsu Pilami a écrit:Davide R a écrit:
The charging box signalled above has a Type-2 female on it, so it's suitable for Zoe with the standard Zoe's cable.
The EV-Link that is about to support the "ZE-Ready" from Renault is a Type 3 plug not a type 2 Mennekes !
https://renault-zoe.forumpro.fr/t11p90-la-recharge
So the cable provided by Renault with the ZOE is a Type 3 to type 2 Mennekes
A type 2 Mennekes to type 2 Mennekes cable do not work with Schneider or Legrand wallbox .
Mon information c'est que Renault a changer le plan ( récemment ? ) et ne va pas utilise Mode 3 mais, mode 2. Bien sur je ne le sais pas si ils vont fair eune difference dans les differents pays....
Donc pour la Suisse je pense qu'on aura seulement Mode 2.
mitrovic- Messages : 194
Date d'inscription : 18/09/2012
Localisation : Suisse
Re: Encore une Borne de recharge
À mon avis, tu confonds mode et type, ils ne peuvent pas abandonner le mode 3,car ils seraient limité en puissance, le cordon optionnel de charge occasionnel est de mode 2...
Par Contre Renault est bien passé du type 3 (comme fluence, kangoo) pour la prise véhicule au type 2 (mennekes) côté véhicule mais en France La norme côté infrastructures est de type 3.
Par Contre Renault est bien passé du type 3 (comme fluence, kangoo) pour la prise véhicule au type 2 (mennekes) côté véhicule mais en France La norme côté infrastructures est de type 3.
schouf26- Messages : 377
Date d'inscription : 06/08/2012
Localisation : Drome
Re: Encore une Borne de recharge
schouf26 a écrit:À mon avis, tu confonds mode et type, ils ne peuvent pas abandonner le mode 3,car ils seraient limité en puissance, le cordon optionnel de charge occasionnel est de mode 2...
Par Contre Renault est bien passé du type 3 (comme fluence, kangoo) pour la prise véhicule au type 2 (mennekes) côté véhicule mais en France La norme côté infrastructures est de type 3.
Oui, probablement, je m'excuse. Donc mode 3 mais Type 2. N'est ce pas?
mitrovic- Messages : 194
Date d'inscription : 18/09/2012
Localisation : Suisse
Re: Encore une Borne de recharge
En ayant développé le chargeur caméléon, je ne vois pas l'intérêt de changer de mode... Surtout qu'ils développent actuellement caméléon en 88kW...
En mode ça passera pas :-\
En mode ça passera pas :-\
schouf26- Messages : 377
Date d'inscription : 06/08/2012
Localisation : Drome
Mode 2 vs Mode 3
This is wrong.Par Contre Renault est bien passé du type 3 (comme fluence, kangoo) pour la prise véhicule au type 2 (mennekes) côté véhicule mais en France La norme côté infrastructures est de type 3.
Type 3 is used only on French and Italian wallbox, is not and never will be used on the car side. Fluence and Kangoo sold until now have Type 1 connector (Yazaky, USA/Japan standard)
Probably next Kangoo and Fluence will have Type 2 connector, like the Zoe, and the Chamaleon charger.
If and when this will happen another connector will be needed, beacause Type-2 connector can manage max 43.5kWEn ayant développé le chargeur caméléon, je ne vois pas l'intérêt de changer de mode... Surtout qu'ils développent actuellement caméléon en 88kW...
In Italy Renault reccommends Mode 3 (= fixed wall box) and discourages Mode 2 (occasional charging cable without wall box). I think this is because commercial agreements between Renault and Schneider.
Now Mode 2 cables you can buy are limited to 2.4kW, but the standard allows up to 22kW for Mode 2 cables (I'm designing one). With such a cheaper Mode 2 cable, you don't need an expensive Mode 3 wall box (and its installation cost).
In any case you must have enough power on your contract, because in 99% of Mode 2 cables and Mode 3 wall boxes you cannot regulate the recharge power.
Davide R- Invité
Re: Encore une Borne de recharge
This is not wrong, in France fluence and kangoo have type 3 socket... Maybe you don't live in France :-\
The caméléon 88kW will use the new socket who's named combo 2 (can delivre 100kW) but you don't know that too, Maybe....
The caméléon 88kW will use the new socket who's named combo 2 (can delivre 100kW) but you don't know that too, Maybe....
schouf26- Messages : 377
Date d'inscription : 06/08/2012
Localisation : Drome
Renault connectors
You're saying that Kangoo and Fluence are sold in France with Type 3 connector on the car ? That's not IEC62196 compliant, Type-3 should be used only on the charging box. Anyway, also Type-2 female connector on Smart ED is out-of-standard.This is not wrong, in France fluence and kangoo have type 3 socket... Maybe you don't live in France :-\
I live in Italy, the Kangoo I tested 3 months ago had a Type-1 connector on it, and the cable provided was a Type-1 to Type-2 male.
Renault plans are to use Type-2 male connectors on all its cars, like all other electrical cars manufacturers for european market.
The additional 2 big contacts on the combo connector are not for Mode 2 or Mode 3, but for Mode 4 that uses DC voltage; in this case the charger is on the charging station, Chamaleon is not involved. This is to obtain more then 43.5kW, maybe up to 160kW, like the ChaDemo connector in Usa and Japan (Peugeot Ion has ChaDEMO)The caméléon 88kW will use the new socket who's named combo 2 (can delivre 100kW) but you don't know that too, Maybe....
Anyway, my news are that the Type-2 Combo connector is planned for the future but not yet adopted, now it's only a proposed standard that is being evaluated by the manufacturers, like other 3 proposals.
Davide R- Invité
Re: Encore une Borne de recharge
Pasted from the PDF Kangoo specifications
Type de prise charge standard J1 772 sur véhicule / Type 2 ou 3 sur borne
Charge principale Sur Wall-Box avec câble mode 3 de série 16A
Charge occasionnelle Sur prise domestique 220 V, avec câble mode 2 10A en option
Is-it helpfull ?
Type de prise charge standard J1 772 sur véhicule / Type 2 ou 3 sur borne
Charge principale Sur Wall-Box avec câble mode 3 de série 16A
Charge occasionnelle Sur prise domestique 220 V, avec câble mode 2 10A en option
Is-it helpfull ?
Connectors images
Type 1 (J1772, Yazaky):
Type 2 Female plug (Mennekes):
Type 3 (Scame):
ChaDEMO (High Power DC, only for Mode 4)
Type 2 Female plug (Mennekes):
Type 3 (Scame):
ChaDEMO (High Power DC, only for Mode 4)
Davide R- Invité
Re: Encore une Borne de recharge
Now it's clear ! Thanks !!
Marsu Pilami- Messages : 751
Date d'inscription : 09/04/2012
Localisation : somewhere in France
Re: Encore une Borne de recharge
Comment choisir le courant de charge ? résistance ? entre quelles fils ? PE - pilot droite ?
je pensais me confectionner un câble type2-type2 avec courant sélectionnable !!!
je pensais me confectionner un câble type2-type2 avec courant sélectionnable !!!
yvanxxx- Messages : 61
Date d'inscription : 23/07/2012
Re: Encore une Borne de recharge
tu as la reponse sur wikipedia ici
schouf26- Messages : 377
Date d'inscription : 06/08/2012
Localisation : Drome
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